wtorek, 29 sierpnia 2023

Około 1000 sztuk!

Z kronikarskiego obowiązku:

Kupiłem na popularnym portalu aukcyjnym na literę "a" sporą ilość widokówek. Dziś paczka dotarła, i przedstawia się ona tak:

Będę musiał poświęcić sporo czasu na przejrzenie tego. Na pierwszy rzut oka są tu widokówki polskie z okresu PRL, w większości z obiegu, niektóre z ciekawymi znaczkami. Są też pocztówki późniejsze. Sporo jest z Warszawy.

W zeszłym tygodniu zatrzymałem się na chwilę w Rawie Mazowieckiej, i zajrzałem do placówki pocztowej, gdzie kupiłem takie dwie widokówki:

Ponadto, jestem w trakcie skanowania pocztówek z Chorwacji. Jeszcze sporo mi zostało, ale mam już zeskanowany m.in. Zagrzeb i Zadar.

No i wreszcie wróciłem do postcrossingu. Dotarły do mnie już 4 kartki (górny rząd - Szwajcaria, USA, Niemcy, dolny rząd - Białoruś, i 2x Niemcy):

czwartek, 3 sierpnia 2023

Nowe zdobycze

Wędrówki po Jurze to, oprócz samych wędrówek, okazja do nabycia nowych pocztówek. Można odwiedzić miejscowe księgarnie czy placówki pocztowe, ale również udać się do urzędów gmin czy centrów informacji turystycznej. Oto, co udało mi się zdobyć podczas ostatniej wędrówki po okolicy Olkusza:

czwartek, 4 maja 2023

Ostatnie dni

Długo nie wrzucałem tu nowych okazów w swojej kolekcji, a było tego sporo (choćby kilkaset jugosłowiańskich pocztówek, które nabyłem w Osijeku i przez Internet). Przyjdzie (mam nadzieje) czas na prezentację całej kolekcji tutaj, ale póki co wrzucam poglądowe foto pocztówek, które nabyłem podczas weekendu majowego i tydzień przed tym weekendem (Wrocław).

Czechy

Już jakiś czas temu skończyłem skanować pocztówki z Czech. Teraz walczę z nazewnictwem plików, a gdy skończę, wrzucę skany wszystkich czeskich (a dokładniej czechosłowackich, bo głownie z tego okresu pochodzą te widokówki) pocztówek.

niedziela, 13 listopada 2022

Dziś będzie nieco podróżniczo, ale pocztówkowo też.

W Dzień Niepodległości wsiedliśmy w auto, i pojechaliśmy w okolice Radomska zwiedzić kilka ciekawych miejsc.

Jako pierwszy odwiedziliśmy XVII-wieczny dwór w Cielętnikach. Odbywała się tam jakaś sesja terapeutyczna (właściciel dworu prowadzi tego typu działalność), zatem udało nam się zobaczyć jedynie dwór z zewnątrz. Bardzo ciekawe i dobrze utrzymane miejsce.

A tuż obok stoi kościół z XIX wieku, obok którego rośnie zabytkowa lipa (niestety, uszkodzona w 2017 roku przez huragan).

Kolejnym punktem było Żytno i XIX-wieczny dwór, w którym mieści się restauracja z pysznym jedzeniem. Kiedyś bywał tu Sienkiewicz (w dworze tym zaręczył się z krewną Siemieńskich, panną Marią Gryf-Kellerówną, lecz do małżeństwa tego nie doszło).

Jest też i zabytkowy kościół z XIX wieku o ciekawym wyglądzie.

Zajrzeliśmy też na pobliskie boisko piłkarskie, gdzie miejscowa Victoria Żytno podejmowała Astorię Szczerców. Miejscowi przegrali 0-3. Swoją drogą - fajowo wygląda kibicowanie w takich małych miejscowościach. Browarki, koledzy, można sobie pośpiewać. Takie klimaty miały właśnie miejsce tam ;)

Z Żytna jedziemy do miejscowości Kobiele Wielkie, gdzie znajdują się ruiny dworu z 1905 roku.

Ruiny dworu znajdują się bezpośrednio za Urzędem Gminy. A przed Urzędem siedzi sobie Władysław Reymont, który w Kobielach Wielkich się urodził.

Kolejny etap wycieczki to Rzejowice, i drewniany kościół z XVIII wieku.

W Rzejowicach w 1910 roku urodził się Stanisław Michał Sojczyński, czyli znany żołnierz podziemia niepodległościowego „Warszyc”. Obok kościoła znajduje się obelisk poświęcony tej postaci.

Z Rzejowic udajemy się do Bąkowej Góry, gdzie czeka na nas pałac z XVIII wieku, kościół z XV-XVIII i ruiny zamku z XIV wieku.

W drodze powrotnej wjeżdżamy jeszcze do Przedborza na kawę i ciasto, a potem już wracamy do Częstochowy. Fajna to była wycieczka, a ja nigdy nie byłem w tych stronach.

Myślałem, że z uwagi na święto, nie uda mi się kupić żadnych pocztówek. Jakie było moje zaskoczenie, gdy w Żytnie dojrzałem 3 fajne pocztówki z wizerunkiem dworu.

Ostatnio w Łęczycy (też wypadałoby zamieścić relację, bo zrobiłem trochę zdjęć, i kupiłem kilka pocztówek) zdobyłem dość szczegółową mapę zabytków drewnianych województwa łódzkiego, zatem w kolejny wolny dzień będę właśnie eksplorował te drewniane cudeńka!

piątek, 2 września 2022

Najnowsze nabytki

Wiem, nie piszę tu regularnie, a pocztówek przybywa. W ostatnim czasie doszło sporo pocztówek z Chorwacji, z Lublina, Zamościa i wielu, wielu innych miejsc. Część z nich kupiłem osobiście na miejscu, część przez Internet, część dostałem, a część pochodzi z wymian.

Dziś przedstawię dwa ostatnie nabytki: kilka pocztówek z Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu, które to osobiście odwiedziłem. Ponadto, dostałem kilka pocztówek ze Słonecznego Brzegu w Bułgarii. Średniej są one urody, ale z dziennikarsko-kolekcjonerskiego obowiązku, muszę to odnotować. Ciekawostką niech będzie fakt, że Bułgarzy na pocztówkach umieszczają angielską nazwę miejscowości Słoneczny Brzeg - czyli Sunny Beach. Dziwna to praktyka. Las Vegas Europy Wschodniej ma przecież swoją bułgarską nazwę - Slanchev Bryag.

No ale po kolei. Na początek - Brzeg, i widok ogólny na zamek, będący siedzibą Muzeum Piastów Śląskich.

Wielka sala zielona

Powyższa pocztówka przedstawia zrekonstruowane renesansowe ubiory ks. brzeskiego Jerzego II i jego małżonki Barbary. Rzeźby - autorstwa M. Rauchmillera - przedstawiają ostatnich Piastowiczów: ks. legnicki-brzeskiego Jerzego IV Wilhelma, jego siostrę Karolinę i ich ojca, ks. Chrystiana.

Salonik herbowy

No i pora na Sunny Beach - Słoneczny Brzeg - Slănčev briag - Słynczew briag - Слънчев бряг, czy jak to tam się zwie. Pocztówki typowo turystyczne, z morskich kurortów. Osobiście, nigdy nie pojechałbym tam na urlop.

A na koniec - bardzo ciekawe zdjęcie pochodzące z tej miejscowości, a datowane na 1963 rok (źródło - wikipedia.org).

Na koniec słowo o wydawcach:
Wszystkie pocztówki z Brzegu zostały wydane przez Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Pocztówki z Bułgarii wydało wydawnictwo UNICART.